janssensinmalawi.reismee.nl

Update eerste dagen

De eerste dagen in Malawi zitten erop. We hebben de tijd genomen om bij te komen van de reis en ons te settelen in ons nieuwe huis. Woensdagavond kregen we een welkomstconcert van een Malawiaan bij de buren thuis (een van de Nederlandse gezinnen). Een man van 72 jaar oud die via z'n laptop muziek uit zijn piano liet komen en er zelf bij zong en dans. Onder het genot van een biertje (!) genoten we van iets wat je alleen in Afrika tegenkomt.

Donderdag hebben we voor het eerst boodschappen gedaan. We konden meerijden met Lisanne (een van de Nederlandse ouders), die ons alle goede plekjes in Mulanje wees. Eerst naar de bank om euro's te wisselen in Malawiaanse kwacha. De kwacha verliest enorm z'n waarde ten opzichte van de euro, wat betekent dat we heel veel kwacha kregen voor de euro's die we wisselden. De waarde van de kwacha kan per week minder worden, dus we zullen vaak gaan wisselen om zoveel mogelijk uit ons geld te halen. Voor ons voordelig, maar voor Malawi een crisis... Na het wisselen zijn we naar een minisupermarkt geweest voor wc-papier, sausjes, drinken etc. (echt wat anders dan de Albert Heijn...). Groente en fruit halen we op een markt, waar het zoeken is naar hetgeen dat er het beste uit ziet. De oogst is slecht in Malawi en handel met het buitenland wordt niet veel gedaan. Het zijn minipaprika's, minibananen en dikke kleine komkommers, maar de smaak is heerlijk!

Donderdagavond zijn we voor het eerst uit eten geweest. We hadden niet gedacht dat dat hier zou kunnen, maar we hebben heerlijk gegeten in een pizzeria! Vrijdag heeft Esther de lessen voorbereid, want maandag gaat de school beginnen. Het is spannend, maar ook leuk om te kunnen beginnen. Verder hebben we kennisgemaakt met David en Marleen: het andere Nederlandse gezin.

Tussendoor hebben we onze tijd ingevuld met rondjes wandelen in de omgeving, spelen met de Nederlandse kinderen, boeken lezen en spelletjes spelen. Op een ochtend zaten we in de tuin en zaten er apen in de boom tegenover ons! We kijken onze ogen uit hier.

Tot een volgende keer!

Frank en Esther

ps. De missende koffer is inmiddels terecht!

Mirella

?
Ben ook benieuwd hoe jullie plek(je) eruit ziet. Fijn weekend en veel plezier maandag met de eerste werkdag.

Hanno

Hee toppers, klinkt goed. Succes maandag, vergeet het potje duizend niet! X

Roel Venderbos

Ha Esther en Frank,
Leuk om te lezen hoe jullie 'landen' daar. Succes volgende week met de eerste lessen!
Hartelijke groeten van ons beiden.

Tineke

Fijn dat jullie reis goed verlopen is en dat jullie even hebben kunnen acclimatiseren en de omgeving verkent hebben. Fijn weekend en succes voor maandag als je 1e werkdag begint