janssensinmalawi.reismee.nl

Korte update

Hoi allemaal,

Hierbij weer even een update van de afgelopen tijd. De vliegtickets zijn inmiddels geboekt! We tellen af naar 18 juni. Maar voordat het zo ver is, staan er nog heel wat leuke dingen op de planning. Afgelopen week zijn we opnieuw een nachtje de berg op geweest. We hebben deze keer een andere kant van de berg gezien, waar veel meer regenwoud is. Erg mooi, maar ook erg glibberig en we moesten ons zelfs een paar keer door het water waden, omdat het water zo hoog stond... Gelukkig zijn we weer heelhuids thuis gekomen. Het paasweekend bestond verder uit even kort aansluiten bij de kerkdienst (na 1,5 uur gingen we weg, de dienst duurde in totaal 4 uur), waarna we zelf nog wat liederen hebben gezongen met David en Marleen en hun kinderen bij een prachtige natuurplek. Zo proberen we de dagen te vullen, terwijl we ondertussen Esthers familie erg missen die nu een weekend met elkaar weg zijn.

Helaas is het niet alleen maar goed en gezellig hier, want afgelopen week zijn alle blanken hier om de beurt geveld door een virus... Frank kwam vorige week misselijk uit zijn werk naar huis, waarna hij een paar keer heeft overgegeven en zijn darmen de rest van de week wat van slag waren. Esther kwam Eerste Paasdag misselijk terug van de natuurplek, waarna ze de hele avond/nacht heeft overgegeven... Hopelijk is het snel helemaal voorbij.

Vanochtend hebben we -ondanks de misselijkheid van Esther- een tripje gemaakt naar Mozambique. Althans, we hebben een poging gedaan. We wilden namelijk even het land uit, omdat ons visum bijna verloopt. Als we het land even uit zijn geweest, kunnen we weer een (gratis) toeristenvisum krijgen. Als we in Malawi blijven, kunnen we een ander visum aanvragen, wat neerkomt op 50 dollar per persoon. Een collega van Frank ging met ons mee, een Malawiaan die vaker de grens over gaat om wat boodschappen in Mozambique te doen. Helaas is het voor Hollanders minder makkelijk. We kregen de informatie dat we een boeking van een hotel/restaurant nodig hadden om te laten zien waar we heen zouden gaan in Mozambique. De Malawiaan ging daarop Mozambique in, op naar een restaurant om voor ons een reservering te maken en dat op papier te kunnen laten zien. Wij zouden intussen bij de grens van Malawi op hem wachten. 2 uur later kregen we een bericht van hem dat hij terug was bij de grens en op de 'big boss' moest wachten die de reservering moest goedkeuren. Dan zouden we een stempel in ons paspoort krijgen. Nog een uur later kwam de 'big boss' dan eindelijk opdagen, het was dezelfde persoon die had gezegd dat we een reservering moesten laten zien en we dan de grens over zouden mogen. Inmiddels werd dit een ander verhaal: we zouden elk 50 dollar moeten betalen voor een stempel in ons paspoort. Er viel niet in discussie te gaan, het was betalen of het land niet in. Zoals de Malawiaan zei: "These people, they are tough". Principieel zoals we zijn hebben we de 50 dollar niet betaald, dat gaan we wel doen bij de immigration wanneer we een nieuw visum aanvragen...

Inmiddels zijn we weer veilig thuis en is het verder aftellen naar donderdag, wanneer Ilona hier hoopt aan te komen. We hebben volgende week onze laatste schoolvakantie (een vervroegde meivakantie), en gaan dan dus met Ilona op stap. Erg veel zin in!

Tot een volgende keer weer,

Frank en Esther

Andre

Fijn om weer iets van jullie te lezen. Dat wordt idd al een btj aftellen naar 18 juni. Niet leuk als de maag van streek is. Hopelijk is het op korte termijn weer over. Doe voorzichtig, en we kijken uit naar je terugkeer naar Holland.

Tineke

Leuk weer iets te horen van jullie. Minder fijn dat jullie een virus te pakken hebben /of gehad hebben, ik zou zeggen veel cola drinken. Veel plezier de komende week als Ilona bij jullie op bezoek komt.

ds. Marianna

Veel mooie en interessante belevenissen. Dat wens ik jullie ook toe samen met Ilona.