janssensinmalawi.reismee.nl

Begin 2024

Hoi allemaal,

Het nieuwe jaar is inmiddels al even bezig, hoog tijd voor weer een update! De feestdagen zijn hier voorspoedig verlopen. Met kerst hebben we twee keer een poging gedaan tot buiten dineren, en tot twee keer toe moesten we ons in hoog tempo naar binnen verplaatsen vanwege de regen. Helaas, maar toch fijn dat het regenseizoen nu echt begonnen is. Tot nu toe valt het ons nog mee, omdat we de meeste dagen afwisselend regen en zon hebben. Het lastige is vooral dat er na een regenbui riviertjes over straat lopen, omdat de grond al die regen niet echt aan kan. We zijn dan ook erg blij met onze kaplaarzen. Hardlopen, wat we nog steeds drie keer per week doen, is met al die plassen best een uitdaging, maar het gaat. Vooral oppassen dat we niet uitglijden. Met de regen is de temperatuur gelukkig wat gedaald. De afgelopen dagen hadden we zelfs even een trui aan (omdat 25 graden koud aanvoelt...). Als de zon tussendoor schijnt kan het daarentegen wel weer erg warm voelen. Je voelt als het ware de vochtige lucht van de grond afkomen.

Op het werk gaat alles voorspoedig. Frank is nog altijd in de weer bij maintenance, en daarnaast bij het Youth Centre. Afgelopen week is hij twee keer mee geweest naar een andere jeugdgroep hier in de buurt. Er wordt dan overlegd hoe het er daar aan toe gaat en gecheckt of het nog volgens plan gaat. Het Youth Centre in het ziekenhuis ondersteunt de andere jeugdgroepen, dus houdt ook in de gaten hoe het daar gaat. Het was mooi om te horen dat er bij een van de groepen geen tienerzwangerschappen meer zijn geweest sinds die jeugdgroep geopend is.

Esther is na de vakantie in de klas begonnen met het thema "Rond de wereld" en behandelt iedere paar dagen een ander land. De kinderen zijn erg enthousiast om hierover te leren. We behandelen daarbij ook ingewikkelde dingen, zoals het communisme, de Koude Oorlog, Berlijnse muur en de Tweede Wereldoorlog. Maar ook de haka is voorbij gekomen. En dan is het natuurlijk extra leuk dat er sinds kort een student uit Nieuw-Zeeland in Mulanje is die ze een stukje van de haka voor kon doen!
Verder zijn de citotoetsen bijna afgerond, en gelukkig allemaal goed verlopen.

De weekenden blijven onze hoogtepunten. We zijn twee weken geleden weer een weekend in Zomba geweest (waar Frank in september de hardloopwedstrijd had). We verbleven deze keer bij Blend, een lodge van Nederlandse eigenaren. We sliepen in een safaritent: een grote tent met twee bedden erin. Toen het 's nachts heel hard regende en onweerde was het wat minder, maar verder een leuke ervaring ;) Een weekend Zomba betekent vooral lekker eten bij Kefi: een Grieks restaurant met fantastisch eten en heerlijke milkshakes! Echt een Westerse ervaring, je ziet daar dus ook bijna alleen maar blanke mensen. Maar zo af en toe is dat best fijn.

Vorige week zijn we met de groep Nederlanders naar Thuchila geweest. Daar zijn wij al twee keer eerder geweest en hebben er toen heerlijk rustig gezwommen. Na een paar flinke regenbuien was het water nu niet meer zo rustig... Enorme stromingen, bizar om dat grote verschil te zien. Gelukkig was er toch nog ergens een rustig plekje waar we konden zwemmen, al was het water wel ijskoud.

We moeten nog drie weken werken en dan hebben we alweer een week voorjaarsvakantie. We voelen ons bevoorrecht met al die vrije tijd hier en genieten daar dan ook volop van. Dat gaan we in Nederland misschien wel het meeste missen :)

Tot de volgende keer weer en sterkte met de winterdip!

Liefs,

Frank en Esther

ds. Marianna

Leuk om weer over jullie activiteiten te lezen! Alle goeds!

Opa André

Leuk om te lezen dat het goed gaat met jullie. Fijn dat er voldoende mogelijkheden zijn om je te vermaken in de weekenden. Gaat het goed met het bestrijden van de muskieten s,nachts, of hebben jullie met het regenseizoen daar minder last van?
Groetjes uit Puttershoek.

Tiny

Een mooie tijd daar nog wij vinden ook leuk om berichtjes van jullie telezen! Hartelijke groeten fam Spaans. Puttershoek!

Fenny en Goof

Inspirerend over jullie te lezen. Vandaag voor het eerst gedaan, we zijn niet zo digitaal... Nog bedankt voor de groeten die we in Nepal van jullie kregen, geheel onverwacht en echt, het raakte ons!
In april zullen 300 asielzoekers neerstrijken in het ARA hotel aan de overkant. Misschien een uitdaging om iets voor hen te betekenen.... Verder alles goed met ons, Gods zegen!

Bert Kooijman

Goedendag, Jullie kunnen mij waarschijnlijk niet, maar ik lees jullie bevindingen regelmatig in het klankbord. Hou erg van mensen die het avontuur cq. mensen bijstaan die het moeilijker hebben dan wij. Ben 69 jaar en heb met mijn vrouw toch wel aardig wat landen bezocht,ook in Afrika. Het ga jullie goed in Malawi. Groet uit Puttershoek. ??