janssensinmalawi.reismee.nl

Bezoek uit Nederland 2.0

Afgelopen 1,5 week hebben we mogen genieten van Ilona's aanwezigheid! Op 4 april kwam zij aan in Blantyre, waar Frank haar heeft opgehaald. Ontzettend leuk om iemand op bezoek te hebben aan wie we ons leven hier konden laten zien. Het vorige bezoek was in december, dus we waren er wel weer aan toe. Het leuke van bezoek is dat je ook gelijk hoort hoe dingen overkomen in Nederland en in hoeverre het dan klopt met de werkelijkheid:

• ons huis bleek aan het huis van de buren vast te zitten (weinig privacy);
  • onze eigen tuin bleek een stuk kleiner;
  • de theevelden/de berg zijn echt op nog geen minuut lopen te zien;
  • Esther geeft aan 5 verschillende niveaus les dus ook echt 5 verschillende dingen tegelijkertijd;
  • in het donker rijden is lastig want er lopen veel mensen over straat die je dus echt niet ziet
  • een slaapritme van om 20.30 uur naar bed gaan en om 6.00 uur opstaan is in Malawi dus echt normaal

De eerste dagen hebben we Ilona de mooie plekken van Mulanje laten zien. Eerst de golfclub waar we bijna ieder weekend zwemmen. De dag erna naar een ander zwembad, waar Ilona en Esther lopend naartoe zijn gegaan. Een prachtige wandeling langs dorpjes en theevelden. Frank ging voetballen, wat nu ongeveer om het weekend gebeurt. Deze keer zelfs 2 keer gescoord! Helaas hebben Ilona en Esther dit niet kunnen zien, omdat de locatie van de wedstrijd op het laatste moment wijzigde en dat toch wat ver lopen was...
Nog een dag later gingen we naar Thuchila: een mooie natuurplek waar je kan zwemmen en genieten van de rust. Ook een plek waar we vaker heen gaan.

Op maandag begonnen we onze vierdaagse hike op Mount Mulanje. De eerste dag liepen we zo'n 5,5 uur en stegen we 1400 meter. We kwamen al vroeg in de middag aan bij de hut en konden daar heerlijk genieten van een warme 'douche', noedels, kaartspelletjes, en verse muntthee (van onderweg geplukte munt). 's Avonds koken we pasta op ons eigen kampvuurtje en daarna is het tijd voor het toetje van de dag: liggend op een grote rots sterren kijken.
Op dag 2 van de hike staat de top op de planning! Sapitwa is de hoogste piek van Mount Mulanje en ligt op 3002 meter. Het eerste stuk ging prima, tot we bij een open steil stuk aankwamen... Daar bleek de enige oplossing: op handen en voeten naar boven klauteren en hopen dat je voeten niet wegglijden, aangezien je dan meters naar beneden valt. Vervolgens kwamen grote rotspartijen, waar grote sprongen voor nodig waren en af en toe de reddende armen van onze guide die ons omhoog trok. Na 3,5 uur klimmen stonden we dan eindelijk veilig op de top! Een fantastisch uitzicht en vooral een trots gevoel. En toen de weg terug nog... Het was lang, we waren moe, de zon was sterk en we hadden weinig water. Maar gelukkig kwamen we glibberend en glijdend toch nog veilig beneden. Een hele overwinning!
Dag 3 begon met een verhaal van onze guide over de top, waarbij hij benoemde dat het betekent "Don't go there". Fijne informatie voor achteraf ;). Dag 3 was een lange hike in een prachtige omgeving. Elk stukje van de berg ziet er weer heel anders uit. We gingen via de Linje pools, waar we een frisse duik hebben genomen. Uiteindelijk kwamen we bij de volgende hut aan en konden we nog even genieten van de zon.
Op dag 4 gingen we als een speer! Er stond zo'n 6 uur voor, maar we stonden binnen de 5 uur beneden bij de auto. Halverwege deden we nog een stop bij watervallen, waar het begon te regenen. Voor de ervaring toch maar een duik genomen en vervolgens ging het alleen maar harder regenen. Soppend kwamen we na 4 mooie dagen aan bij de auto. Wat een avontuur was dit!

Na deze mooie hike hebben we in het weekend Ilona meegenomen naar Zomba. Een stad hier zo'n 2 uur verderop, waar we regelmatig heen gaan voor lekker eten :) Alle leuke restaurants laten zien, een historical tour door Zomba gedaan en op zondag toch ook nog maar even een hike op het plateau van de Zomba mountain gedaan.

Zondagmiddag namen we afscheid van Ilona. Zij gaat nu verder reizen door Malawi, wij moesten weer naar huis om de laatste 9 weken werken in te gaan. Gelukkig zien we Ilona begin mei nog even voor ze terug naar Nederland vliegt. Mochten jullie haar reis willen volgen en meer lezen over Malawi, volg haar dan op Polarsteps ;)

Liefs,

Frank en Esther

ps. Het klagen over de hitte is eindelijk over! We hebben het zelfs af en toe koud gehad de laatste dagen!

Stefany

Wat leuk om te lezen! Stoere verhalen ook, hoor 😀. Een fijn tijd nog deze laatste weken!

Tineke

Hartstikke leuk om jullie belevenissen te lezen en de hike op Mount Mulanje en de prachtige foto's erbij.

Pleun

Heel leuk om over jullie avonturen te lezen!! Heel veel plezier voor de laatste weken in Malawi! Groetjes😊