janssensinmalawi.reismee.nl

Eerste blok zit erop

Vandaag was de laatste werkdag voor de herfstvakantie. Maandag vertrekt een gezin voor een aantal weken naar Nederland, wat de aanleiding was om de herfstvakantie wat eerder te laten starten en wat langer te laten duren. Voor ons een mooie gelegenheid om onze huwelijksreis te maken. Hoewel de 11 maanden hier als een grote huwelijksreis voelen, gaan we nu bijna drie weken écht op reis. Het plan is om naar zes verschillende plekken te gaan in Malawi: Liwonde (safaripark), Cape Maclear, Chintheche, Livingstonia, Nkhata Bay en Senga Bay. Het zijn veel plekken langs Lake Malawi, wat hopelijk voor verkoeling gaat zorgen in het warme seizoen dat nu begonnen is. We kijken er erg naar uit om meer te zien van dit mooie land en samen te genieten!

Het begin van de vakantie voelt ook als het einde van het eerste blok hier. We wonen nu ruim 7 weken in Malawi. De tijd is snel gegaan en er is een hoop gebeurd. We nemen jullie graag mee in de afgelopen weken.

Zoals we eerder schreven, is het hier een tijd van hoge pieken en diepe dalen. Zo ook vorige week: op 14 september vierden we Franks verjaardag. We zijn uit eten geweest bij de pizzaria met alle Nederlanders hier. We zijn met name erg blij met de lasagnebladen die hij als cadeau heeft gekregen. Een tijd in Afrika maakt dus dat je blij bent met de in Nederland gewone dingen. Op 15 september rouwden we vervolgens om Franks opa. We konden de herdenkingsdienst goed volgen via een livestream, maar toen die was afgelopen was het gek om geen familie om ons heen te hebben. Gelukkig gingen we daarna (weer) een weekend weg. Dit keer met z'n tweetjes, ter gelegenheid van Franks verjaardag. We hebben gekampeerd bij Africa Wild Truck, hier een halfuurtje vandaan. Op zaterdag hebben we genoten van de Mbyia Pools. Een prachtige plek waar we heerlijk hebben gezwommen.

Naast de weekendjes weg wordt er natuurlijk ook gewerkt. Esther heeft het nog naar haar zin met de kinderen in de klas. De ouders en kinderen geven terug dat zij het ook erg leuk hebben. De kinderen willen het liefst langer naar school, dus dat is een goed teken! Op vrijdag hebben we de schoolweken goed afgesloten met een potje duizend (met dank aan Willemijn!) en een eindfeest van het thema.
Frank is betrokken bij het Youth Centre en dat is inmiddels geopend. Een feestelijke opening, die dankzij Frank live via facebook te volgen was voor alle donoren van MMH (Mulanje Mission Hospital). Daarnaast zal Frank de renovatie van een gebouw gaan coördineren: zorgen dat de juiste spullen er zijn en dat er gedaan wordt wat nodig is. Hiervoor is Frank deze week twee keer naar Blantyre geweest, een hele onderneming en lange dagen.

En nog voor de werkdag begint gaan we regelmatig een rondje hardlopen met de studenten. Wie weet gaat Frank nog een hardloopwedstrijd vanuit het ziekenhuis organiseren en dan moeten we natuurlijk goed getraind zijn...

Voorlopig was dit even de laatste update, na onze vakantie horen jullie weer van ons.

Tionana!

Frank en Esther

Thea

Fijne huwelijksreis

Tineke

Fijne huwelijksreis en lekker genieten. De omgeving van Lake Malawi is erg mooi.

Maddy v d Ree

Fijne huwelijksreis, geniet ervan samen.

ds. Marianna

geniet van jullie reis!

Mirella

Leuk om allemaal te lezen en de foto's te zien! Fijne vakantie!

Atie

Zo mooi om jullie belevenissen zo te volgen.
Wens jullie mooie 3 weken huwelijksreis geniet van al het moois en van elkaar.
Liefs van mij

Andre

Hallo Frank en Esther, fijn om te lezen dat jullie het zo goed naar je zin hebt in Malawi. Ga genieten van deze uitgestelde huwelijksreis. Greatly Blessed vanuit een warm Turkije.

Hanno

Fijne reis met elkaar!! En mooi dat het potje duizend van de bucketlist kan ;)

Jolande

Wat fijn om te lezen dat jullie een beetje je plekje gaan vinden daar. Wat erg om te lezen dat jullie daar de uitvaartdienst van Franks opa alleen moesten beleven. Maar gelukkig dat er een livestream was. Zie net wat foto’s voorbij komen van jullie huwelijksreis. Gaaf zeg. Ben benieuwd naar alle foto’s!! Geniet er nog even van.