janssensinmalawi.reismee.nl

Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Zo vlak voor kerst nog even een update vanuit het warme Malawi. Waar normaal gesproken het regenseizoen begin december begint, is het dit jaar nog altijd niet begonnen… Klimaatverandering is hier nog erger te merken dan in Nederland en dat is niet best voor de oogst. Het hongerseizoen is nu duidelijk aan de gang. Met boodschappen doen wordt er steeds vaker gevraagd door een Malawiaan of je iets voor hem/haar kunt kopen, maar ook bij ons huis wordt er regelmatig gebedeld. Het is sneu om te zien en door de aanhoudende droogte gaat het hongerseizoen nog langer duren dan normaal. Waar we in Nederland het ons niet konden voorstellen dat we ooit zouden bidden voor regen, doen we dit nu bijna dagelijks. Bidden jullie met ons mee?

Het zijn de afgelopen twee weken voor ons persoonlijk ook niet de makkelijkste weken geweest. Terwijl Ellen en Jesper net waren vertrokken, kregen we het bericht dat het niet goed ging met de opa van Frank. De volgende ochtend werden we al gebeld dat opa die nacht is overleden. Allebei de opa’s van Frank verloren in de eerste 4 maanden dat we in Malawi zitten, dit maakt het absoluut niet makkelijk om zo ver weg te zitten.

Doordat het hier zo warm is, beseffen wij ons totaal niet dat het nu al bijna kerst is. Het was dan ook heel raar om sinterklaasgedichten te maken in deze temperaturen. Vorige week hebben wij met Esther haar familie Sinterklaas gevierd en dat was een groot succes! De nadruk lag voornamelijk op de gedichten en die waren dan ook weer van hoog niveau. Morgen vieren we nog een keer Sinterklaas, maar dan met de Putterzoetjes.

Morgen gaan wij ook al kerst vieren, we gaan een weekendje weg naar een accommodatie waar je heel lekker kan eten. Hier gaan we heen met alle Nederlanders die hier bij ons in de buurt wonen. Zondag gaan we ook met deze groep gezamenlijk eten en eerste kerstdag gaan we ergens anders uiteten met de drie studenten die hier nu zijn. Tweede kerstdag zijn we gewoon thuis en gaan we uitgebreid koken voor onszelf, voor zover dat mogelijk is hier. De rest van de week zijn we lekker vrij en luisteren we uiteraard de hele week naar de Top2000!

Met Oud&Nieuw schijnt hier niet zo veel te gebeuren. Wij zullen die avond nog even naar de kerk gaan, waar de hele nacht gezongen en gedanst schijnt te worden. Verder zullen we met Jochanan, de enige student die er dan nog is, ons best doen om het tot 00:00 vol te houden! Al moeten we het eigenlijk zelfs tot 01:00 zien vol te houden, omdat de top2000 dan pas is afgelopen (i.v.m. het uur tijdverschil met Nederland).

De vakantie is nu dus voor ons begonnen. De afgelopen tien weken heeft Esther achter elkaar les gegeven en de kinderen, maar vooral Esther, zijn nu helemaal aan vakantie toe! De thema’s emotie en ruimte zijn de afgelopen weken aan bod geweest en ze hebben veel geleerd! Na de vakantie staan de cito’s op de planning. Een spannend moment, ook voor Esther, want dan is te zien of de kinderen wel iets geleerd hebben de afgelopen tijd!

Bij Frank in het ziekenhuis gaat het rustig verder. Waar hij ooit met chilisaus bezig was, is daar nu al een maanden niks mee gedaan. Frank is nu vooral in het Youth Centre te vinden waar hij meedenkt in het bedenken en organiseren van activiteiten voor de jeugd. Dit gaat allemaal langzamer dan je zou willen, maar beetje bij beetje komen we dichter bij een programma voor de jeugd. Ook is Frank af en toe nog bezig bij maintenance, waar hij dan bij bepaalde opdrachten superviseert. Zo worden er nu voorbereidingen getroffen voor een nieuwe tandartsstoel waarvoor er aansluitingen in de grond gelegd moeten worden. Deze week is de vloer gesneden en een gat gegraven, hopelijk komt de stoel binnenkort vanuit Zuid-Afrika hier in Mulanje aan.

Verder is Frank nog bezig voor World Servants, maar hij heeft er nu ook nog een andere klus bij: de zus van Esther, Marianne, woont al 7 jaar in Oekraïne en gaat daar nu in samenwerking met Shade For Children een huis openen voor kinderen met een special need. Om dit huis te kunnen openen is er eenmalig €365.000 en maandelijks €6.500 nodig. Frank gaat helpen bij de fundraising hiervan. Hij zal bijvoorbeeld helpen bij de bekendmaking van het project, onderhoud van website en andere taken die hij vanuit Malawi kan uitvoeren. Wil je meer weten over dit project? Je kan nu al meer informatie vinden op marianneinoekraine.nl en daar kan je ook direct doneren. Het is natuurlijke een hele mooie kerstgedachte om geld te doneren naar zo een mooi project, dus doe dat zeker!

Zijn er nog bepaalde zaken waar jullie nieuwsgierig naar zijn? Dan kunnen we daar meer over vertellen in onze volgende update! Laat het weten in een reactie, of stuur ons een berichtje.

Vanuit het warme Malawi willen we jullie allemaal gezegende feestdagen wensen!

Jolande

Nog gecondoleerd met het verlies van jullie opa. ??
Wij wensen jullie vanuit een koud, druilerig Nederland gezegende Kerstdagen en een mooi 2024. Gr. Frank en Jolande

Mirella

Fijne kerstdagen en fijne vakantie! Ik probeer onze regen jullie kant op te sturen ?

Eveline Hoekstra

Gecondoleerd met opnieuw een verlies.
We bidden mee! Veel liefs,

Tineke

Nog gecondoleerd met het verlies van opa.
En vanuit een stormachtig Nederland ook fijne en gezegende kerstdagen met elkaar en een goede jaarwisseling toegewenst in het warme Malawi.

Cockie

gecondoleerd met het verlies van opa. bizar om in een korte tijd 2 opa`s te verliezen.
Fijn dat de vakantie is aangebroken. Geniet van een periode van rust.
Een goede jaarwisseling toegewenst en een mooi 2024